4 zásady pro maximálně přesvědčivý copywriting

4 zásady pro maximálně přesvědčivý copywriting

Psát úspěšný reklamní text je skutečné umění. Potřebujete obsah, který přesahuje váš názor a zaujme čtenáře. Udržení pozornosti by ale mělo jít ruku v ruce s přiblížením vaší značky klientům, aby poznali, co zajímavého nabízíte a jak může vaše nabídka uspokojit jejich individuální potřeby, což ve výsledku podnítí jejich rozhodování o nákupu.

Podívejte se na 4 způsoby, které vám pomohou psát přesvědčivé reklamní texty pro získání více klientů.

1. Vsaďte na lidovou mluvu

Tón, kterým něco sdělujete, je stejně důležitý (někdy i důležitější) jako samotný obsah sdělení. To samé platí i při psaní.

Reklamní text neskrytě vychvalující váš byznys čtenáře rozhodně nepřesvědčí. Takový text zcela postrádá osobní spojení. Lidé neuvěří ani jednomu vašemu slovu. V oblasti rozhodování o nákupu si musíte zapamatovat, že zákazníci nakupují od toho, koho mají rádi a důvěřují mu. Jakýkoli viditelný reklamní účel textu v nich jen vyvolá skepsi a odradí je od vás.

Řešení zní: Pište tak, jak mluvíte.

Tohle je základní pravidlo při psaní přesvědčivých reklamních textů a není ho vůbec snadné dodržovat. Narodili jsme se, abychom komunikovali. Mluvit je pro nás přirozené. Abyste ale dokázali psát stylem, jak mluvíte, musíte opustit váš výchozí režim psaní. Kritické myšlení při přesvědčivém psaní jenom škodí, takže ignorujte vše, co jste se dosud naučili o psaní a zaměřte se na vypravování. To se také snadněji čte, protože při čtení nás obvykle doprovází vnitřní monolog.

2. Zvolte dobrou strukturu

Zajímavý reklamní text má pevnou a podmanivou strukturu. Není lepší způsob, jak toho dosáhnout, než vyprávět příběh.

Dobrý příběh nás vždy nadchne. Příběhy mění naše pocity, myšlení i chování.

Lidský mozek dovede velmi dobře zpracovávat informace ve formě vyprávění, zatímco zpracovat abstraktní koncepty a neurčité myšlenky mu činí problém. Příběhy dávají věcem strukturu a časovou posloupnost. Proto má smysl aplikovat příběhy při psaní prodejních nebo marketingových textů. 

3. Piště texty, které lidé mohou „proskenovat“ očima

Podle studie společnosti Nielsen Norman Group až 79 % čtenářů web nečte, ale pouze rychle „skenuje“. Je to z těchto důvodů:

• Čtení z obrazovky počítače zatěžuje oči

• Neustále se nám snižuje pozornost

• Lidé nejčastěji surfují po internetu „za běhu“

• Miliony webů prahnou po jejich pozornosti

Podle novozélandského copywriting guru Bnonna Tennanta potřebujete přidat vizuální pomůcky pro optimalizaci vašeho obsahu způsobem, který podporuje prodej a konverzi, a to hlavně:

• Smysluplné podtitulky

• Krátké odstavce

• Chytlavé popisky (mají až 100% míry zapojení)

• Seznamy s odrážkami

• Obrázky

Největší trik ale spočívá v předání smysluplné informace na co nejmenším prostoru, kde se pokud možno, nachází tyto skenovatelné prvky.

4. V prvé řadě uvádějte výhody, až pak vlastnosti

Mnoho copywriterů se dopustí osudové chyby, že se více zaměří na vlastnosti produktů/služeb, místo toho, aby seznámili koncového uživatele s jejich výhodami.

Prodejní texty obvykle nemají být dlouhé a firmy často vyplýtvají drahocenný prostor na přesvědčení potenciálních zákazníků tím, že vyzdvihnou veškeré USP.

Ovšem díky strategii obsahu „výhody nejdříve“ sdělíte svým zákazníkům, čím pro ně bude produkt přínosem dříve, než se přesunou k jeho specifikacím uvedeným dále v textu.

Bezpečnější přístup spočívá v použití stručných odrážek pro prezentaci výhod a vlastností na jediné stránce.

Praxe je klíčem k úspěchu. Přečtěte si váš reklamní text nahlas. Pokud je příliš lidový, proveďte potřebné změny. Postrádá struktura výzvu k akci? Vraťte se zpět, zjistěte, kde jste udělali chybu a jak to opravit. Nezapomeňte jasně vymezit vztah mezi výhodami produktu a jeho funkcemi. Pokud zjistíte, že se obojí slévá do sebe, přeformátujte to.

Zvládnout umění psaní přesvědčivých reklamních textů vyžaduje spoustu praxe. Používání prvků vyprávění a zdůraznění výhod pro vaše cílové publikum je to první, na čem se vám rozhodně vyplatí zapracovat.